
Godinama smo pisali o nezakonitostima kod dodjele u zakup 1.800 ha državnog poljoprivrednog zemljišta na području Općine Glamoč. Analizirajući rješenje Tomislava Mihaljevića Županijskog poljoprivrednog inspektora i presudu Vrhovnog suda FBiH, može se izvući zaključak da nema kraja nezakonitostima u ovome postupku. Inspektor Mihaljević je ignorirao stav Vrhovnog suda da je Odluka o odabiru najpovoljnije ponude od 7.3.2022. nezakonita i da je treba ukinuti, kao i raskinuti sve ugovore sklopljene temeljem iste.
Naime, prema presudi Vrhovnog suda inspektor je bio dužan naložiti Nebojši Radivojši načelniku Općine Glamoč da ukine nezakonitu odluku od 7.3.2022., kao i da raskine sva 53 ugovora sklopljena temeljem iste. Međutim, prema rješenju koje je donio 25.10.2024. inspektor nije postupio prema presudi, jer unatoč tome što je naložio ukidanje nezakonite odluke nije naložio ukidanje sva 53 ugovora sklopljena temeljem iste.

Zbog boljeg razumijevanja bitno je istaći da je načelnik Radivojša 10.2.2022. prije žalbenog postupka donio prvostupanjsku odluku o odabiru ponuda, a 7.3.2022. nakon žalbenog postupka donio je konačnu odluku o odabiru ponuda temeljem koje su sklopljena sva 53 ugovora o zakupu i koja NIJE dobila zakonom propisanu suglasnost ministra Perića. Prema zakonu, danom donošenja konačne odluke prestala je vrijediti prvostupanjska odluka, a s obzirom da končana odluka nije dobila suglasnost ministra, prema zakonu konačna odluka je nezakonita i nisu mogli biti sklopljeni ugovori temeljem iste.
Odluka o odabiru ukinuta, ali ugovori sklopljeni temeljem te Odluke – nisu. Kako!?
Vrhovni sud je presudom utvrdio da je konačna odluka nezakonita jer nije dobila zakonom propisanu suglasnost ministra Perića, utvrdio je da je treba ukinuti kao i da treba raskinuti sve ugovore o zakupu sklopljene temeljem iste. Izvadak iz presude:


Inspektor Mihaljević je protivno takvom stavu suda donio rješenje kojim je naložio načelniku da ukine nezakonitu odluku, ali umjesto da naloži raskidanje sva 53 nezakonita ugovora, inspektor je naložio da se raskinu samo 3 ugovora.

Pravno je neodrživ nalog inspektora da se ukine odluka, ali da se ne raskinu svi ugovori sklopljeni temeljem iste, s obzirom da je nadzorom utvrdio da za odluku od 7.3.2022. nije pribavljena prethodna suglasnost ministra Perića. Postavlja se pitanje zašto inspektor nije utvrdio da su sva 53 ugovora sklopljena temeljem nezakonite i ukinute odluke, odnosno zašto nije naložio raskidanje svih ugovora. Je li to učinjeno s namjerom pogodovanja određenim osobama?
Prema saznanjima, načelnik Radivojša zbog toga što mu je odgovaralo ovakvo nezakonito rješenje jer su ostali na snazi gotovo svi nezakoniti ugovori, nije ulagao žalbu na rješenje inspektora, donio je odluku o ukidanju nezakonite konačne odluke od 7.3.2022., ali u dogovoru s inspektorom nije raskinuo 53 ugovora o zakupu. Prema tome čini se da je realiziran određeni dogovor prema kojem je ukinuta nezakonita konačna odluka, ali su na snazi ostala 53 ugovora o zakupu sklopljena temeljem iste.
Pogoduju li inspektor i ministar nekom određenom? Šteta po proračun višemilijunska
Prema informacijama kojima raspolažemo, Božo Perić, ministar poljoprivrede po saznanju da je inspektor donio ovakvo nezakonito rješenje protivno presudi Vrhovnog suda, bio je zakonski dužan tražiti od inspektora da poništi ovakvo ništavno rješenje, ili ga sam poništiti po pravu nadzora. S obzirom da ništa nije poduzeo da se poništi ovakvo nezakonito rješenje, očigledno je da se i on slaže s inspektorom da ne treba provesti presudu i da njemu odgovora ovakav razvoj situacije. Ministar bi trebao dati odgovor na pitanje zašto nije poduzeo ništa u okviru svojih ovlasti da se poništi nezakonito rješenje koje će prouzročiti višemilijunsku štetu javnom interesu zato što 50 pravnih i fizičkih osoba imaju nezakonite ugovore za korištenje državnog poljoprivrednog zemljišta i zato što će isti 10 godina nezakonito ostvarivati novčane potpore na teret Federalnog proračuna.
Prema informacijama kojima raspolažemo i Kemal Hrnjić, Federalni ministar poljoprivrede, upoznat je s presudom Vrhovnog suda i nezakonitim rješenjem inspektora, ali ništa nije poduzeo da se presuda provede na zakonit način i da se poništi nezakonito rješenje. Čini se da i njemu odgovara ovakva nezakonita situacija i udar na zakon i Federalni proračun.
Opće poznato je da državne institucije krše zakone, izigravaju i ne provode presude. Međutim, inspektor Mihaljević uz prešutnu suglasnost ministara Perića i Hrnjića, ovim rješenjem ne samo da krši zakon, izigrava i ne provodi presudu Vrhovnog suda, već se čini da udara na temeljne pravne postulate i na pravosudne institucije.
Šteta za proračun FBiH je višemilijunska.
Tko će biti jači?
Zakon i presuda su jasni. Traži se odgovor na temeljno pitanje: “Je li pravno i zakonski moguće ostaviti na snazi ugovore (i ne raskinuti ih) koji su sklopljeni na temelju odluke koja je ukinuta?”. Odgovor na ovo pitanje trebaju dati Vrhovni sud i resorni ministri Perić i Hrnjić.
Tko će biti jači – Vrhovni sud ili inspektor?
Hoće li ovo bezakonje koje ima i elemente kaznenog djela ostati bez pravnog odgovora nadležnih ostaje za vidjeti.